Қабдеш Жұмаділов «Тағдыр» романындағы тарихи шындық
Айтбаева Айман Ералықызы ф.ғ.к
Қорқыт ата атындағы Қызылорда мемлекеттік университеті
Халық жазушысы Қабдеш Жұмаділовтің «Тағдыр» романы – отарлау өктемдігі құрсауындағы ұлт тағдырын, азаттық күрестің ауыр жолдарын арқау еткен шығарма. Тұтас халықтың айдаһар бас, самұрық шеңгел алып екі империяның ашкөз пиғыл, ашқарақ ындынына жұтылып, сұраусыз құрбан болған оқшау бақытсыздығын, шекараның арғы бетінде қалған «жабық» тарихты жазушы кең байыптап, асықпай аңлайды.
Кесек-кесек төрт бөлімнен тұратын шығарма арқауы –
ХІХ ғасырдың соңғы ширегінен ХХ ғасырдың алғашқы он жылдығына шейінгі ел өмірінің 20 жылдан астам уақыт бедері, 1884 жылғы Ресей-Қытай шекара бөлінісі оқиғасы, аяр саясат жатпиғыл адамдар арасындағы аңдысулар ауқымында сыр ашады.
Шығармадағы орталық тұлға – ожданы тапталған тұтас ұлт. Арғы тарихы айбынды, артық туған қасиеттері аспан асты, жер үстінде аңызға айналған өр көшпенді өксікті, үмітсіз, ауыр бір бұлдыр шақтарға, оқшау дағдарысқа тап болған.
Қытай елінде, Шыңжаң ұйғыр автономиялы ауданы, Тарбағатай аймағының Шәуешек қаласы маңында дүниеге келген Қабдеш Жұмаділов көз көрген жайлардың арғы тарихын көп дерек жиып, жүректен өткен ақиқаттарды, қилы қарекет, алуан оқиға сілемін елеп-екшеп, құты тұнған ана тілден әсер дарытып, характер ашып көркем туындыға тұтастырды.
Шығармадағы Дәмежан, Күдері, Смайыл, Құрмандай ақсақал үлкендер, ақкөйлек жас адамдар, бәйбіше аналар, аяулы жар Бибі, басқаның бақытсыздығына куәгер Ши-амбы, Ли Шансың, Балкашин сынды бейнелер, Қабдеш Жұмаділовтің өткір, аяусыз шарпысулар, табылған ойлы сөз оралымдарымен үйіріп әкететін жазу машығы қазақ прозасының жанрлық өсу бағытындағы қаламгердің өзіндік қолтаңбасын айқындай түсті.
Қорғансыз елінің ертеңін қамдап, отырықшылыққа бейімдеп, оқуға тартып, етектен тартқан руішілік кикілжіңдермен алысып жүріп жатбауыр үстемдік қорлап өлтірген артық туған ер Дәмежан – кесек көркем тұлға.
Жазушы адам-пенденің жан құбылыстарын сәтті барлап, талдайды. Әңгіме үстінде бағады, әрекет, қас-қабақ қимылдарынан сыр аулайды, пиғылын аңлайды.
Тұтасып жатқан рулы елдің данасы мен дарасы, ұрысы мен қарысы, батыры мен бағланы, анасы мен аймаңдай аруы, бары мен жоғы, мұқтаж-мұңы мен сән-салтанаты барынша кеңінен тартылған шығармада халық тағдырын заманымен, кезең ауанымен алып ширыға толғайтын Әуезов дәстүрімен сабақтас қайырлы бір үрдіс бой көтерген.
Жазушы кейіпкерлері – әрқилы әлеуметтік деңгейдегі жандар. Автор олардың жүріс-тұрыс, әдеп-иба, айтқан сөз, ойлаған ой, қоршаған заттық әлемін сәйкес алуға сақ қарайды, елеулі көркемдік мән береді.
Жазушы бір оралыммен-ақ характер ашып кетіп отыру тәсілдеріне бейім. Іш жылымайтын ішмерез Ысқақтың бір қыры былайша ашылған: «Бірдемеге шұғыл кіріскенде шырайы сұрланып, екі көзі шоқтай жанып кетер еді».
Қаптаған қалың қолдай қатарласа көрініп отыратын ел адамдарының қалпы, аңдысуы, арбасуы, аңғалдығы, ақ пейілі қағыс қалмай қатар алынып отырады. Оқиғалар сілемі көңіл серпіткен көркем көк жорға жүйрік тілмен көмкерілген жазушы қаламы туған өлкенің бар көрінісін, құштар теңеулерге сыйғызып әспеттейді. Толып, жөңкіліп ағатын, сұлудың көзіндей мөлдіріген қара сулары. Аспан көгіне ілініп қалған күміс қоңыраудай бозторғайлар. Тоғанның көмейін сүйір тілімен бір жалап алып, арна сала аққан су.
«Тағдырдың» тілінде қазақ сөзінің жасампаз сұңғыла сұлулығы, өміршең өрісі қанат қағады. Бірқанша тосын атау, тың тіркестер шығармаға шырай қосқан. Бақкүндес, матқапыда қолға түсу, опалы, төпелі әрекет, жалтартып күле қарау, қайтып келмес, белгі бермес алыс сапар (өлім – Қ.М.), арман мен үмітке жүкті жиырмасыншы ғасырдың басы, өксік ата еске алатын жоқтау жырлар, таң арайындай шапақ атып тұратын сұлу нұрлы жүз, сай-саланы сүр жамбастай кертіп жеп, ана омырауына жармасқан нәрестедей тау төсіне өрмелеген мал, миы басына, басы тымағына сыймау, піл сауырлы Тарбағатай…
Жазушы Ақ патшаның шекара бөлінісінен кейінгі пиғылын үйірін қайырып әкеткен шақар айғырға теңейді: «Қазақта бұрын: қыз таңдау, қоныс таңдау болған, енді мемлекет, император, патша таңдау дәрежесіне көтерілді..»
Қаламгер талапайға түскен қазақ киген кепті тарихтың жүздеген, мыңдаған жылғы тізбегін көлденең тастап отырып нақтылы адам тағдыры ауқымында көрсеткен, аяусыз ашынып, қасірет сиясымен айыптап жазады.
«Тек қожайындар ауысты да, құлдар бұрынғы қалпында қала берді».
«Ер азаматты атып-асып құртқанмен, аналар ұл табуын тоқтатқан жоқ».
Кешегі тектілердің бір асыл сынығы Дәмежан опат болғанымен, қазақ қақ бөлініп айдалада қалғанымен, романда бой көтерген ұлттың рухы, оның болмысындағы жарасым мен жасампаздық өксікті күндердің де өтетіндігіне үміт жалғайтындай.
Ғасырлар бойы мызғымаған елдік салтқа қауіп төніп келе жатқанына жазушы Отыншы батырдың асын мақсатты түрде тоғыстырады. Ол дала ғұрпын түгендеп, тауысып суреттейді. Алысты жиып, аталы жиынға ұластырып Ас беру, қыз ұзатып, келін түсіру, сыбаға сақтап, сарқыт тарату, сыйластық пен шынайы пейілдің баға жетпес рахатын сезініп ғұмыр сүру… барлығы ұлы өмірдің ұлттық ұстындары. Басқа жұрт қазақтың екі мың жыл бойы мызғымаған қалпына тосырқай қарайтыны да рас еді.
«Өлетін жерін» білмейтін аңғалдығы болғанымен, қамсыз жұрттың мезгілінен не ерте, не кеш туатын, өмірге екі келмес есіл Дәмежандай» ұлдары бар.
Шығармада туған жерді көксеу аңсары ұлттың тарихи жадын қозғау мақсатымен астасқан. Он-сандаған қоныс, жер атаулары ыждаһатпен, байыпты аталып отырады. Рулы елдің ішіндегі сөз ұстаған, қару асынып қарсы шапқан кісілікті жандары бой көтереді.
«Тағдыр» – тынысы кең, тың туынды.