Открытый урок «The Adverb»


Оспанова Гайнел Токтагуловна

преподаватель английского языка КГУ «Агротехнический колледж № 4, п. Аршалы»

        Тип урока: урок обобщения и систематизации знаний.

Цель урока:

образовательная: закрепление и систематизация изученного материала;

воспитательная: воспитание культуры общения, активности на уроке;

развивающая: развитие речевой активности, памяти, образного мышления, интереса к предмету.

Задачи:

  • отработать лексику по теме “Наречия”;
  • закрепить употребление наречий и их место в предложении;
  • отрабатывать навыки аудирования, поискового чтения, говорения.

Оборудование урока:

  • классная доска;
  • проектор и экран;
  • наглядные материалы:

-слайды (глаголы, наречия);
-текст физ.минутки;
-раздаточный материал:
– -карточки грамматических заданий;
-тексты;
-иллюстрации (глаголы-действия, наречия)

 

План урока

  1. I. Мотивационно-ориентационный этап
  • организационный момент;
  • постановка цели и задач урока.
  1. Актуализация опорных знаний
  • повторение глаголов
  • повторение наречий

III. Операционально-исполнительский этап

  • лексическое задание;
  • аудирование (слайд);
  • грамматическое задание.
  1. Физ.минутка
  2. Этап закрепления
  3. Рефлексивно-оценочный этап

Ход урока

  1. Мотивационно-ориентационный этап 
  2. Организационный момент.

T: Hello, boys and girls! Sit down, please!

Nice to see you again!

Cl: Hello, teacher!

T: How are you today?

P1: I am fine!

P2: I am O.K., thank you.

P3: I am well, thanks.

T: I am glad you are O.K. Let’s start our English lesson.

 

T: Now we should revise the words and grammar material.

  • Работа со слайдами: слайд 1 (6 стр)

 

  • Выберите правильную форму слов, данных в скобках. (составит пред. корточка)

Грамматическое задание.

T: Let’s  to. Your next task is to complete the sentences with the correct verb form. Some of you have yellow cards, others have red cards.

Учащимся предлагаются дифференцированные задания.

 

1.Выбрать правильную грамматическую форму глагола (для слабых и средних учеников)

2.Вписать подходящий по смыслу глагол, поставив его в правильную форму.

 

  1. Can she run … ? (quick, quickly)
  2. Be …! Don’t break the mirror. (careful, carefully)
  3. Look! The young sportsman is swimming very (quick, quickly)
  4. His new manager is lively and (energetic, energetically)
  5. Now I … skate four times a week. (usual, usually)
  6. The girl was … at jumping and running. (good, well)
  7. What’s the matter with you? – I feel … .(bad, badly)
  8. The boy works … (hard, hardly) at his English/
  9. Oh, it’s too …! I should leave.(late, lately)
  10. It takes me … 40 minutes to get to the swimming pool. (near, nearly)
  11. The sportsman was tired and could … speak. (hard, hardly)
  12. They often walk / walks in the park.
  13. He usually speak / speaks English at the lesson.
  14. I never play / plays football.
  15. We sometimes play / plays computer games.
  16. She always watch / watches TV in the evening.
  17. My friend often ride / rides his bike.
  18. I usually listen / listens to music.
  19. He usually play / plays
  20. He always speak / speaks

 

  • Слайд 2 (3 стр)

1 стр. T: Look and repeat the verbs (устно)

            P1: sometimes – иногда

            P2: never- никогда

            P3: usually-редко

            P4: always- всегда

            P5: often-часто

P1: I sometimes speak English. Я иногда говорю по-английски.

P2: He usually walks in the park. Он обычно гуляет в парке.

P3: My friend often plays football. Мой друг часто играет в футбол.

 

        2 стр          (письменно)

 

стр. T: Look and repeat the verbs (устно перевод)

CL:  T: Thanks a lot. Now, please, read the sentences, choose the correct verb form and translate.

(Учащиеся смотрят на слайд, зачитывают предложения, выбирая верную грамматическую форму глагола, переводят на русский язык)

“sing, dance, sleep, walk, play football, ride a bike, watch TV, play tennis, listen to music, read, write, speak”.

 

 

 

 

  • Физ.минутка
  • T: Now we are coming to the iceberg, you should move and sing otherwise you may get cold.
  • (Звучит музыка, учащиеся смотрят на слайд c текстом песни, поют песню и выполняют действия)
  • Song: Let’s run, let’s sing,
    Let’s dance, let’s swim,
    Let’s fly
    High in the sky.
    Let’s walk, let’s jump,
    Let’s ride a bike,
    Let’s fly
    High in the sky.

                 5)  Аудирование (индивидуально)

T: Take the sheets of paper, I’ll pronounce the sentences, you should listen, find the correct letters and write them down in the columns.

  1. Смотрим фильм
  2. Друг-друга обесняем (задаем вопросы)
  3. Задает вопросы в заде сидящего
  4. Содержания 2 предложениям

 Dialogue

T: Sometimes our life depends on our animals and we usually have a lot of problems with them.

Nick: Hi! I’m Nick!

Ally: Hi’ my name is Ally. This is Robo (the fat cat)

Nick: And this is Fifi (a little dog).I think Fifi likes Robo! We always walk in the park. Do you come here often?

Ally: Yes, we do. We come here every day, too. When do you usually come?

Nick: I get up very early because Fifi always wants her breakfast early. We go far a walk at 7 o’clock, and then I go to school.

Ally: Oh dear. Robo doesn’t get up early. He always gets up late, and I’m always late for school.

Nick: Bye, Ally. Nice to meet you.

Ally: Bye, Nick!… Robo. From now on we’re getting up early too!

T: What problems does Ally have? (Her cat gets up early and she is always late for school)

Dialogue

Tom: Hi Bob! I’m at the hotel “Plaza”, and my room is fantastic! There’s a phone next to the bed, and there is a fridge and a computer and a bathroom!

Bob: Really? And what’s in the fridge?

Tom: Cans of cola, and chocolate, too! And there is a TV, with a DVD player under it and an armchair in front of it!

Bob: Wow! Ana is there a CD player?

Tom: Yes! It’s on the shelf above the bed.

Bob! Cool!

Tom: And there’s a desk under the window, with a computer on it.

Bob: Excellent! Have a fantastic holiday!

Dialogue

S1: Do you watch sports?

S2: Yes, I do.

S1: How often do you watch sports?

S2: I rarely watch sports.

S3: Do you watch sitcoms?

S4: No, I don’t. I never watch sitcoms.

Предложения: Sam usually walks in the park.

  1. Sam never sings songs.
  2. Sam often listens to music.
  3. Sam sometimes plays football.
  4. Sam always watches TV in the evening.
  5. Sam usually rides his bike.
  6. Sam often reads books.

 

( Этап закрепления (7–8 минут))

T: Look! Look! There is a box with the treasure. But to open it you need a code phrase. You’ve already got three code words, so it is your last task. Now you work in groups. Read the sentences, choose any 3 you like and code them with pictures. You have pictures, the glue and sheets of paper. Look at the example. (смотрят пример на слайде)

(Учащимся предлагаются тексты, они их читают, выбирают 3-4 предложения и зашифровывают их при помощи картинок и клея, после этого обмениваются своими шифровками и пытаются раскодировать послания, устно проговаривая предложения)

Texts:

Anna is eleven. She usually reads books. She often watches TV after school. She always walks in the park. She sometimes sings at home. She never plays football. She sometimes rides her bike. She often plays tennis. She always sleeps at night.

Bill is twelve. He never dances. He often rides his bike after school. He always plays football at the weekends. He sometimes watches TV in the evening. He never walks in the park. He usually reads comics. He usually speaks English. He often runs after school.

David is fifteen. He usually reads in the evening. He often plays tennis after school. He never plays football. He sometimes walks in the park with his friends. He often rides his bike. He sometimes runs at the weekends. He always sleeps at night. He never sings songs.

T: Well done! You are brilliant! Your fourth code word is brilliant. Please, write it down on the blackboard. (один из учащихся записывает последнее кодовое слово на доске)

Кодовое слово: brilliant

 

Theater
always usually often sometimes rarely never
           

6) закрепительный тест

Music shows
always usually often sometimes rarely never
           

 

News
always usually often sometimes rarely never
           

 

Sports
always usually often sometimes rarely never
           

 

7)   Рефлексивно-оценочный этап 

 

Questions:  Do you like today’s lesson?

Why?

Do you interesting lesson?

  1. Let’s too.

 

T: You are right, my friends. Here are gold coins. Please, take the coins. If you work well and have no problems with the tasks, take three coins, if you have some difficulties take two coins, and if you don’t work hard and have many mistakes, take only one coin.

Проводится рефлексия (учащиеся берут из сундука определенное количество монет в зависимости от качества своей работы на уроке)

T: Thanks a lot for your work. Our trip has come to the end. Good bye!

Prince William and Kate Middleton’s           Love Story

Беседа учителя с классом.

T: Who like watching news? Why?

S: I like to watch sitcoms, because they are funny.

Показать диаграмму предпочтений уч-ся, которая предварительно содержит названия телепередач и пробелы для выставления их количества.

Развитие компенсаторных умений в беседе о телепрограммах при толковании составленной диаграммы.

  1. Развитие диалогической речи продуктивного характера по теме “Кино”.

T: Do you like to watch films?

Ss: Yes, we do.

T: Invite somebody to watch a film.

S1: Are you free tonight?

S2: I think so. Why?

S1: Because there’s a new thriller / comedy on at Rodina.

S2: No, thanks. I don’t like thrillers.

S1: What about a comedy / thriller then?

S2: It’s not really my thing.

S1: OK. Let’s watch your favourite sitcom / sport programme.

S2: That’s a great idea.

S1: When would you like to meet?

S2: How about 6 pm?

S1: Great. How about some popcorn / pizza?

S2: Count me in!

S1: Bye.

S2: See you.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аршалынское КГУ «Агротехнический колледж №4»

Директор Карманов Алексей Алексеевич

 

 

 

 

 

 

 

Открытый урок

«I`m and My profession»

 

 

Подготовила:

Преподаватель английского языка

Оспанова Гайнел Токтагуловна

 

 

 

 

 

 

 

п. Аршалы

Открытый урок английского языка по теме

«О себе и моя профессия»

Lesson theme:  «I`m and My profession»

Materials for the lesson: dictionary, cards, pictures, boor, copybook.

Objectives: writing, listening, reading, speaking.

Developing: understand the meaning of the new words, how to use them.

Brining-up: peoples good habits thinking drill, them fit for work.

Цель урока:

  • Практиковать учащихся в употреблении слов, относящихся к теме “Профессия”.
  • Практиковать учащихся в словообразовании.
  • Совершенствовать навыки аудирования с целью извлечения необходимой информации.
  • Совершенствовать коммуникативные навыки учащихся по теме “Профессия”.

Обучающая цель: систематизация и закрепление знаний, необходимых для развития письменной речи учащихся по теме “ О себе и моя профессия ”.

Развивающая цель: развитие интеллектуальных способностей учащихся (память, мышление, внимание), обучение логичности при построении иноязычных высказываний по теме.

Воспитательная цель: воспитание личностных качеств (самостоятельность, умение работать в коллективе, умение выслушать, уважение к чужому мнению), а также содействовать профориентации учащихся.

Оборудование урока:

  • классная доска;
  • проектор и экран;
  • наглядные материалы:

-слайды ;
-раздаточный материал:
– -карточки грамматических заданий;
-тексты;

-компьютер.

  1. Организационный момент.Ознакомление с темой, целями и задачами урока.

T: Hello, boys and girls! Sit down, please!

Nice to see you again!

Cl: Hello, teacher!

T: How are you today?

P1: I am fine!

P2: I am O.K., thank you.

P3: I am well, thanks.

T: I am glad you are O.K. Let’s start our English lesson.

T: Now we should revise the words and grammar material

Teacher: Hello, pupils, how are you? Hello our guests, welcome to our English lesson. Pupils, please, check if you have your text-books, copy-books and pens on you desks. _______, what date is it today? Open your copy-books and write down today’s date, class work and the topic to the lesson “_________________________________”. What was your home task for today? Let’s check it. Let’s remember how can we express our future actions in English. What are you going to do after leaving school? Will you try to find a job or continue your education? Have you made up your mind what to be in the future? Did anybody help you to make the choice?

Дом.задание .

Учащиеся используют прилагательные: sociable, creative, patient, brave, polite, active, attentive, confident , determined, fair, imaginative, responsible, cooperative, tolerant, understanding, careful, courageous, intelligent.

  1. Актуализация лексического материала по теме урока.

Teacher: Today we are going to speak about your plans for future and your future professions. Young people have many opportunities when they leave school. It is very important for a person to make the right choice. So you should answer some questions before you make up your mind. For example The knowledge of what school subjects will you need for your future profession? What skills and qualities should you have to be a good specialist? Are you ready to answer these questions?

First of all let’s revise some popular professions. Look at the screen and try to remember the name of the profession.

Teacher: Well done! Look at the screen and choose whom you would contact if

 

  1. СЛАЙД
  2. читает
  3. с проектром отвечает на вопросы
  4. 3. перевод
  5. 4. вопросы (устно) уч.задает вопросы (общ.оздерне унайма,ата-аналары жайлы)
  6. 5. о себе рассказывает 4ст
  7. 6. Про профессии 3 ст

Teacher: You are right. Now look at the list of adjectives and choose what qualities are required for the following professions.

  1. Г рамматическое задание

Teacher: Now. let’s remember some rules of the word-formation. Read and translate the pairs of words, and after this let’s read the text about different useful skills for a manager. Your task is to change the form of each word so that it fits the numbered space. You have several minutes and we’ll chek it.

1 задан.Работа с текстом

My Future Profession  Моя будущая профессия
·         Finishing school is the beginning of the independent life for millions of school leavers. Many roads are opened before them: vocational and technical schools, institutes and universities. But it is not an easy thing to choose a profession out of more than 2,000 existing in the world. Some pupils follow the advice of their parents, others can’t decide even after leaving  school. As forme, I made my choice long ago. I want to become a teacher of the Ukrainian language and literature. My choice of this occupation didn’t come as a sudden flash. During all school years literature was my favourite subject. I’ve read a lot of books by Ukrainian and foreign writers. ·         Окончание школы – это начало самостоятельной жиз­ни для миллионов выпускников. Перед ними открыто много дорог: профучилшца и техникумы, институты и универси­теты. Но нелегко выбрать одну профессию из 2000, суще­ствующих в мире. Некоторые ученики следуют советам своих родителей, другие же не могут сделать выбор даже после окончания школы. Что касается меня, я сделал(а) свой выбор давно. Я хочу стать учителем украинской литературы и языка. Мой выбор будущей профессии не был неожиданностью. Все школь­ные годы моим любимым предметом была литература. Я читал(а) много книг украинских и зарубежных писателей.
·         I understand that reading books helps people in self-education and in solving different life problems. I would like to teach my pupils to enjoy reading, to encourage them to learn our national language and literature, which is the source of national culture. It is known that teaching is a very specific and difficult job. It shouldn’t be taken easily. The teacher is a person who is learning as well as teaching all his life. Most jobs can be done within the usual office hours from 9 a.m. till 5 p.m., but teacher’s work is never done and evenings are usually spent in marking exercise-books and preparing for the next lesson. ·         Я понимаю, что чтение книг помогает людям в самооб­разовании и в решении разных жизненных проблем. Мне бы хотелось научить детей получать удовольствие от чте­ния, помочь им выучить родной язык и литературу, кото­рый является источником национальной культуры. Известно, что моя будущая профессия учителя особенная и трудная. К ней нельзя относиться легкомысленно. Учитель – это человек, который учится сам и учит других всю жизнь. Большинство работ выполняется в обычные рабочие часы с 9 утра до 5 вечера, но работа учителя никогда не закан­чивается, и вечера обычно заняты проверкой тетрадей и подготовкой к следующему уроку.
 Vocabulary. Моя будущая профессия сочинение.

independent – независимый
school leaver – выпускник
to exist – существовать
to follow the advice – следовать совету
to make a choice – делать выбор
sudden flash – неожиданная вспышка
source – источник

 Questions. Моя будущая профессия на английском

1.  What roads are opened before school leavers?
2.  Is it an easy thing to choose a profession out of more than 2,000 existing in the world?
3.  What does reading books help in?
4.  Why is teaching a very specific and difficult job?
5.  What would be enough to succeed in your work?

 

2 задан. Корточка (аркайсысына болек-болек)

The question ‘What makes a manager (1)___________________ ?’ often comes up. First of all, a manager needs the right kind of (2) ____________________support. In other words, a good manager requires the (3)___________________ of a good secretary. A good secretary needs to have the right kind of (4) _________________ skills. These include the (5) ______________to use modern technology, such as computers. There are (6) ________________ skills that are just important. More and more managers need secretaries who can speak several foreign languages (7) ______________. Success or failure in international (8)______________can depend on this. This (9) ___________ is often stressed in job advertisements today. Many (10)______________ are rejected because the candidates lack such skills.

Answers:  (дурыс соз курау керек)
1.successful
2. professional
3. assistance
4.secretarial
5. ability
6. additional
7. fluently
8. negotiations
9. requirement
10. Applicants

5 . Аудирование с целью извлечения необходимой информации.

(Диолог друг  с другом) бир –бирине жаксы создер айту

Teacher: We have mentioned a great variety of jobs. When a person is looking for a job, he usually come to an interview. Let’s listen to some new words and listen to an applicant and an employer. When you listen the second time, fill in the gaps in the dialogue with the words from your sheets. Now, listen and check your answers.

6 . Закрепит.часть

Teacher: Now, work in pairs, please. You should make up your own dialogues, using this dialogue. One of you will be an employer and the other will be an applicant. Well done.

 1 слайд (стих)  все хором

Профессия – это мой путь
И счастья моего дорога,
Мне будет сложно очень,пусть,
Вся жизнь сама трудна и строга.
Шаги к профессии – есть работа,
А труд – лишь хорошо учиться,
И человек всё меньше глуп,
Когда он к большему стремится
__________________________________________________________________________
Profession – this is my way
And the happiness of my road
I will be very difficult, even if,
All life is difficult and very strict.
Steps to the profession – a job,
A work – only to learn well,
And fewer people stupid
When he seeks for more.

  1. Итоги урока. Домашнее задание.

Homework:   (сурактар бугинги сабак унадымы т.б.) Write  (матин)

Assessments: Give me your dairy and I`ll give you marks.

The lesson is over good-bye, children!

See you later!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аршалынское КГУ «Агротехнический колледж №4»

Директор Карманов Алексей Алексеевич

 

 

 

 

 

 

 

 

Внеклассный урок

«The Leader of  the 21-st centry»

 

 

Подготовила:

Преподаватель английского языка

Оспанова Гайнел Токтагуловна

 

 

 

 

 

 

 

п. Аршалы

The Leader of the 21 Century

(үш тілде) орыс, қазақ,ағылшын

Внеклассное занятие по английскому, казахскому и русскому языкам

             Цель: повысить интерес учащихся к изучению языков.

             Задачи:
          Образовательная – повторить пройденный учебный материал в неформальной обстановке при помощи игр и конкурсов.
           Коммуникативная – совершенствовать навыки общения на трех языках (казахском, русском, английском), приблизить речевую деятельность учащихся к естественным нормам.
           Развивающая – развить устную речь, память, внимание, языковые способности, кругозор учащихся.
           Воспитательная – воспитание эстетического вкуса, уважения к культуре своей страны и стран изучаемого языка.

           Форма проведения: интеллектуальная игра
           Межпредметные связи: русский и казахский языки. Подготовка к мероприятию: оформление зала, подготовка дидактического материала, слайды, проектор и экран, компьютер.

       План проведения:
1.Вступление слово.
2.Представление участников.
3.Представление жюри.
4. Конкурсы
5. Подведение итогов

        СЛАЙД (тема) катысушылардын суреттери
1.
Кайырлы күн, құрметті қонақтар!
2. Добрый день, уважаемые гости!
3. Good day, dear guests!

  1. У нас сегодня необычный конкурс, который будет проходить на трёх языках. В Послании Президента Республики Казахстан Назарбаева Н.А. говорится о триязычии. (2 слайд) Будущее поколение должно владеть казахским языком – как государственным, русским – как языком межнационального общения, английским – как языком международного общения. Наша цель – выявить сегодня такого ученика, который владеет этими тремя языками: умеет слушать, думать и говорить на русском, казахском и английском языках!
    СЛАЙД
    1.
    «21 ғасырдың көшбасшысы» атты сайысына қош келдіңіздер!
    2. Мы рады видеть вас на нашем конкурсе «Лидер 21 века».
    3. We are glad to see you at our competition “The leader of 21st century”.
  2. Бүгін біздің мектептіңүздік оқушылары білімдерімен сайысып өнер көрсетпек Сайысқа қатысушыларымызды ортаға шақырамыз: 2.__________________________________________________________________________
  3. _________________________________________________________________________

№1. Гр. О1 А-ФХ-15 1._______________________________________________________

2._______________________________________________________

№. Гр. 01 Б-ФХ-15 1. ________________________________________________________

  1. _________________________________________________________

№ Гр. 01-Д ФХ-15 1.__________________________________________________________

2.__________________________________________________________

№ Гр. 01-СД-15    1.__________________________________________________________

2.__________________________________________________________

  1. А сейчас давайте поприветствуем наше уважаемое жюри:
    1.
    2.
    3.

4.

1 тур – «Визитка» (ТАНЫСТЫРУ, ДЕВИЗ)
1
. 1 бөлім – «Өзін таныстыру». Сайыскерлер өздерін қысқаша қалаған тілдерінде таныстырады. Ең жоғары баға – 5 ұпай.
2. The 1st level is “Presentation”. The participants introduce themselves into English, Kazakh or Russian languages. The highest mark is 5.
3. 1 тур – «Визитка». Участники представляют себя на любом из 3 языков. Максимальный балл – 5.

2 тур – «Байга»
1. 2 бөлім – «Бәйге». Бұл бөлімде әр сайыскерге жеке сұрақтар қойылады. Қойылған 6 сұраққа 1 минуттың ішінде тез – арада жауап беру керек. Дұрыс жауап – 2 ұпай.
2. The 2nd level is “Baiga”. Each participant is asked 6 questions . He must answer them quickly during 1 minute. For the right answer – 2 points.
3. 2 тур – «Байга». В этом туре каждый участник должен ответить как можно быстрее на 6 вопросов в течение 1 минуты. За каждый правильный ответ – 2 балла.
1 участник 
1. Ағылшын тілінде неше әріп бар? (Сколько букв в английском алфавите?) (26)
2. Who is the head of Kazakhstan? (Кто стоит во главе Казахстана?). (President N. Nazarbayev)
3. Cколько лет городу Абаю? (50)
4. Қандай мереке 31 қазанда тойланады? (Какой праздник отмечается 31 октября?) (Хеллоуин)
5. The president of the USA. (Действующий президент США.) (Baraak Abama)
6. (7 слайд) Переведите пословицу на английский язык: «Честность – лучшая политика». (Honesty is the best policy)

2 участник

1. Самый крупный аэропорт Великобритании? (Хитроу)
2. How old is the Day of Independence in Kazakhstan? (Сколько лет независимости Казахстана – 20)
3. Королева Елизаветаның резиденциясы. ( Букингем сарай)
4. Что является геральдической основой РК? (Шанырак)
5. What river is Astana situated on? (На какой реке расположена Астана – Irtis)
6. (8 слайд) Мақалды аударыңыздар (Переведите пословицу): «Ештен кеш жақсы» (Better late than never)

3 участник
1. How old is Karaganda region? (Сколько лет Карагандинской области – 75)
2. Ұлы Британия неше бөлікте құрылған? (Англия, Шотландия, Уэльс және Солтүстік Ирландия)
3. Символ Астаны. (Байтерек)
4. When do people celebrate the Day of languages in Kazakhstan? (День языков в Казахстане – 22 сентября)
5. Англиядағы көне университет (Самый старый университет Англии – Оксфорд)
6. (9 слайд) Переведите пословицу на английский язык : «Не все золото, что блестит» (All that glitters is not gold)

Уважаемое жюри! У Вас есть время подвести промежуточный результат. 
А мы поиграем с болельщиками!

You should combine these parts so as to get a popular name. Who will be the first? You can get 1 point for each right answer.
1. Mickey a) Claus
2. Mary b) Duck
3. Robinson c) Pooh
4. Peter d) Mouse
5. Donald e) Poppins
6. Winny-the- f) Crusoe
7. Santa g) Pan

Слово жюри (2 ойыншы шыгады)

3 тур – «Grammar» 
1. 3 бөлім – «Грамматика». Бұл бөлімде әр сайыскерге кезекпен сұрақтар қойылады. Дұрыс жауапқа – 2 ұпай, егер сұраққа дұрыс жауап бермесе, жауап беру мумкіндігі басқа сайыскерге беріледі.
2.The 3rd level is “Grammar”. Each participant is asked the questions in order of priority. If the participant can not answer the question, the next player will answer it. For the right answer – 2 points.
3. 3 тур – «Грамматика».В этом туре каждому участнику задаются вопросы по очереди. Если конкурсант отвечает неверно или не знает ответа, то право ответа переходит к следующему участнику. За каждый правильный ответ – 2 балла.

Вопросы участникам: 
1.  Say in English! 469. (Four hundred and sixty-nine)
2. Как спрягается глагол “to be” в 3 лице единственного числа (Is).
3.  Назовите сравнительную форму прилагательного «interesting (more interesting)
4.  Вспомогательный глагол в Past Simple. (Did)
5.  What Tense is it? What will you be doing at this time on Sunday? (Future Continuous )
6.  What Tense is it? My father has planted some trees. (Present Perfect)
7. Вспомогательный глагол в Present Simple. (do/does)
8.  Назовите сравнительную форму прилагательного «good» (better)
9.  Произнесите по-английский 284. (two hundred and eighty-four)
10. Translate into English!
«Моя родина – Казахстан» (KZ is my Motherland)
11. Translate into English!
«Астана – столица нашей республики» (Astana is the capital of our Republic)
12. Translate into English!
«Официальным языком РК является казахский» (The official language of the Republic of Kazakhstan is Kazakh)

Слово жюри (2ойыншы шыгады)

        4 тур – «Көкпар»
1. 4 бөлім – «Көкпар». Бұл бөлімде сайыскерлер ағылшын тілінде сөйлем құрастырады. Дұрыс жауап – 2 ұпай.
2.The 4thlevelis “Kokpar”. The participants must make sentenceы. Who is the quickest? The highest mark is 5.
3. 4 тур – «Кокпар». Участники должны составить предложения на английском языке. Кто быстрее? Высший балл – 3.

Предложения:  (создер киылып жеке бериледи)
1. The largest country in the Central Asia is Kazakhstan.
2. There are many rivers and lakes in Great Britain.
3. What is the official language of our country?

      Уважаемое жюри! Вы можете подвести промежуточный результат!
         Слово жюри (1 ойыншы шыгады)

(Игра со зрителями)
2. And we go on to play! Complete the proverbs!

– Отансыз адам…(ормансыз бұлбұл)
– How many people … (so many customs)
– Имя мастера остается в его творениях, имя… (ученого остается в его книгах)
– Тұған жердей жер болмас, (тұған елдей ел болмас)
– Оne man, … (no man)
– Всякому овощу… (свое время)
– Отанды сүю,… (отбасынан басталады)

          5 тур – «Полиглот»
1. 5 бөлім – «Полиглот». Бұл бөлімде сайыскерлер жұмбақ шешеді. Жұмбақтың шешуін ағылшын тілінде айтады және оны қазақ, орыс тілдеріне аударады. Әр дұрыс жауапқа 3 балл.
2.The 5th level is “Polyglot”. The participants answer to riddles. The answer is translated into Kazakh and Russian languages. For the right answer – 3 points .
3. 5 тур – «Полиглот». Участники отгадывают загадки и называют ключевое слово на английском языке. Это слово нужно перевести на казахский и русский языки. За каждый правильный ответ 3 балла.

(Цифры в таблице выделять красным цветом видеоролики)
1) It is running night and day but it never runs away. (A clock, часы, сағат)
2) Лежал, лежал, да и в речку побежал. (Снег, snow, қар)
3) Қар сияқты аппақ, өзі сондай тәтті – ақ . (Қант, сахар, sugar)
4) What has legs but cannot run? (a chair, стул, орындық)
5) Длинное хвостище, рыжее волосище, сама хитрище. (лиса, a fox, түлкі)
6) Ол жұмса көзін ұйықтаймыз өзім. (шырағы, лампа, a lamp)
7) The little old man who has 12 children. (a year, год, жыл)
8) Глаза боятся, а они делают. ( руки, колдар, hands)
9) Адамға серік, күзетке берік? (ит, dog, собака)

Слово жюри (1 ойыншы шыгады)

  1. Заключительный тур – «Оратор»
    1.Қорытынды бөлім – «Шешен». Сайыскер өзі қалаған тілде тіл үйренудің пайдасы туралы өз ойын айтуы керек. Жауап 5 балдық жүйемен бағаланады.
    2. The last level is “Speaker”. The participants choose any language for the giving a speech. The theme of the speech is “About using of learning some languages”. The highest mark is 5.
    3. Заключительный тур – «Оратор». Участники выступают, по желанию, на одном из 3 языков, на тему: «О пользе изучения языков». На подготовку 3 минуты. Оценивается в 5 баллов.

     7 тур. Итог.тур
Пока участники готовятся, жюри подводит промежуточные итоги.

Let us play!
1)Аяғы бар, басы бар, арқалаған тасы бар. (черепаха, тасбақа, turtle)
2)Он всему голова. (Хлеб, нан, bread)
3)Clean, but not water, white, but not snow, sweet, but not ice-cream, what is it? (sugar, сахар, қант)
4)Бабат қабат қаптама
Ақылын болса аттама. (қітап, book, книга)
                Участники

Зрители

5)Они познаются в беде. (Друзья, достар, friend)
6) What lets you look right through a wall? (a window, окно, терезе )
7) Білімнен дәнін тереді, балаға тәлім береді(мұғалім, teacher, учитель)
8)Глаза боятся, а они делают. (Руки, колдар, hands)
9) What has 4 legs, but cannot walk? (a table, стол, )
Слово жюри: награждение победителя и активного болельщика 
1. Тіл – халықтын жаны, сәны, тұтастай кескін – келбеті, болмысы. Адамды мұратқа жеткізетін – ана тілі мен ата дәстүрі. Қазақстан – көп ұлты мемлекет. 1 мамыр Қазақстан халықтарының бірлігі күні. Барлық ұлттың Қазақстандықтары бір шанырақтың астында өмір сүреді.
2. Президент нашего государства Н.А. Назарбаев выступает за знание нескольких языков. И сегодня мы, нынешнее поколение, изучаем казахский язык как государственный, русский, как межнационального общения, английский, как язык международного уровня. Ведь полиязычие – это путь к солидарности и единству!
3. Learn to know, learn to do, learn to live together and learn to be.

1. Всем – огромное спасибо!
2. They say who knows many languages that has many keys to the lock. We wish you be competent and skilled specialists in the different fields. Remember: live and learn! We thank you for your attention!
3. «Жеті жұрттың тілін біл, жеті түрлі ғылым біл» деген қазақ халқының мақалы бар. Кім көп тіл білсе, сол табысқа жетеді. Барлықтарыңызға табыс тілейміз!
Назарларыңызға рахмет!

Цели:

  1. повторить и обобщить лингвострановедческий материал по теме «Англо-говорящие страны».
  2. углубить и расширить знания учащихся по указанной теме.
  3. повысить интерес к изучению иностранного языка.

Оборудование: карточки с заданиями, которые крепятся на доске или диск с заданиями в виде презентации; звездочки, таблички с цифрами; призы.

Ход мероприятия

I. Организационный момент

Задания прикрепляются на доске и меняются на каждом этапе игры. Всего 6 участников игры. Пять этапов. На каждом этапе даны по три задания. За каждый правильный ответ игрок получает звездочку. Игрок, получивший наименьшее количество звездочек – выбывает после каждого тура. К 5 туру должно остаться только 2 игрока. Участник игры, получивший наибольшее количество звездочек выигрывает.

  • Good afternoon, boys and girls. I am pleased to see you. I think you’ve noticed that we have guests today. Look at them and don’t worry. Today we’ll play a game “Звездный час”. Today we are going to summarise what we’ve learnt about English-speaking countries and refresh our knowledge.
  • But first, name all English-speaking countries and their capitals, please.

(участники игры называют все англо-говорящие страны и их столицы, затем учитель объясняет правила игры).

Are you ready? Good. Let’s start.

1-й тур. “Countries”

  1. Names of countries:
  2. Scotland
  3. Wales
  4. Alaska
  5. England
  6. Texas
  7. Northern Ireland

Teacher: I think these are the countries of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. If you don’t agree with me, tell me which numbers are wrong. (3, 5). (слайд 1)

  1. Names of countries:
  2. Canada
  3. Mexico
  4. New Zealand
  5. The USA
  6. Great Britain
  7. Australia

Teacher: I thinkall these countries are English-speaking countries. If you don’t agree with me, tell me which number is wrong. (2) (слайд 2)

III. Coloured papers:

  1. Blue
  2. Green
  3. Red
  4. White
  5. Yellow
  6. Orange

Teacher: What are the colours of the British flag? (1, 3, 4) (слайд 3)

  • the Russian flag? (1, 3, 4)
  • the Canadian flag? (3, 4)

Итак, первый тур закончился и пришло время подсчитать количество звездочек у каждого из игроков. Игрок, который набрал меньше всего звездочек выбывает.

2-й тур. Cities.

  1. Names of cities:(слайд 4)
  2. London
  3. Washington
  4. Ottawa
  5. Wellington
  6. Edinburgh
  7. Canberra

Teacher: What is the capital of

  • New Zealand (4)
  • Canada (3)
  • Great Britain (1)
  • Australia (6)
  • The USA (2)
  1. Names of cities:
  2. London
  3. Sydney
  4. Cardiff
  5. Boston
  6. Belfast
  7. Edinburgh

Teacher: I think these are cities in Great britain and Northern Ireland. Do you agree? (2,4) (слайд 5)

  • What is the capital of Scotland? (6)
  • What is the capital of Northern Ireland? (5)
  • What is the capital of England? (1)
  • What is the capital of Wales? (3)
  1. Pictures:
  2. Niagara Falls
  3. Loch Ness Monster
  4. Skyscrapers
  5. Big Ben
  6. The Capitol
  7. Red Square

Teacher: What country or city is associated with these pictures? (слайд 6)

  1. Canada
  2. Scotland
  3. New York
  4. London
  5. Washington D.C
  6. Moscow

Итак, второй тур закончился и пришло время подсчитать количество звездочек у каждого из игроков. Игрок, который набрал меньше всего звездочек выбывает.(после двух туров выбыло 2 ученика)

3-й тур. Numbers.

VII. Numbers:

  1. 60
  2. 45
  3. 50
  4. 55
  5. 35
  6. 51

There are … states in the USA. (3) (слайд 7)

VIII. Numbers: (слайд 8)

  1. 10 mln sq. km. (Canada)
  2. 7,687,000 sq.km. (Australia)
  3. 17 mln sq.km. (Russia)
  4. 9 mln sq.km. (The USA)
  5. 244,000 sq.km. (Gr. Britain)
  • The area of the USA is … . (5)
  • The area of Canada is … . (1)
  • The area of Gr.Britain is … . (6)
  • The territory of Russia is … . (4)
  1. Names of states:
  2. Texas
  3. Illinois
  4. Alabama
  5. Alaska
  6. Kansas
  7. Montana

The largest state of the USA is … . (4) (слайд 9)

Закончился 3й тур, давайте подсчитаем количество звездочек у каждого игрока. У кого их меньше выбывает.

А сейчас давайте дадим отдохнуть игрокам, а в это время учитель проводит игру со зрителями.

Ответьте на вопросы. Answer to my questions.

  1. What is the capital of Russia? (Moscow)
  2. How many stars on the American flag? (50)
  3. What is the capital of Australia? (Canberra)

Загадки:

  • It is not big. It is small. It can jump. It can swim. It can’t go. It is green. It lives in the river.(a frog)
  • It is not small. It is big. It can run and go. It can’t jump. It can’t fly. It is grey. (an elephant).
  • It is not small. It lives in the house. It can climb, run and jump. It can be grey, black, white and orange.(a cat)
  • It is big. It lives in the river. It can swim. It can go. It can’t climb. It is green.(a crocodile)
  • It is not big. It is small. It lives in the house. It can run. It is grey. It says: “Pee-pee-pee”.(a mouse)
  • It is big. It can run, go and climb. It lives in the forest. It is brown.(a bear)

Хорошо. Пришло время продолжить нашу игру. Осталось три игрока и еще 2 тура.

4-й тур. Names.

  1. Names of famous people.(слайд 10)
  2. Bill Clinton
  3. John F. Kennedy
  4. John Brown
  5. George Washington
  6. Thomas Alva Edison
  • the first american inventor (5)
  • a fighter against slavery (3)
  • the first president of the USA (4)
  1. Names of months:(слайд 11)
  2. December
  3. June
  4. February
  5. September
  6. November
  7. July
  • When is election day in the USA? (5)
  • When is Christmas in the USA? (1)
  • When is Independence Day in the USA? (6)
  • When is Thankgiving Day in the USA? (5)
  • When is Veterans Day in the USA? (5)

Закончился 4й тур игры. И в финал выходят ….. (имена ребят).

Финал.

Задание для финала.

XII. Names of writers: (слайд 12)

  1. Джонатан Свифт
  2. Даниель Дефо
  3. Марк Твен
  4. Редьярд Киплинг
  5. Льюис Кэрролл
  6. Уильям Шекспир
  • Who is an American writer? (3)
  • Who wrote “The Jungle Book”? (4)
  • Who wrote “Romeo and Juliet”? (6)
  • Who wrote “Tom Sawyer”? (3)
  • Who wrote “Robinson Crusoe”? (2)
  • Who wrote “Alice in Wonderland”? (5)
  • Who wrote “Gulliver’s Travels”? (1)

Суперигра.

(слайд 13)

После подсчета звездочек начинается суперигра. Ребятам дается слово на английском языке. За 1 минуту они должны составить из данного слово как можно больше других слов. Игрок у которого было больше звездочек перед этим конкурсом может ими воспользоваться, в случае если у него закончились слова. Игрок, который составляет больше слов – победитель.

Слово: Englishspeaking

English, speak, king, she, pen, sleep, he, sheep, please, see, knee, hen, snake, is, an, a, no, lips, shake.

….. выиграл(а).

 

1 тур      «Who is faster»   «Кто быстрее» (20 вопросов)  мак.б. 3    мин.б.1     Состоят 20-ти вопросов

  • Игра- ойын – game
  • Бумага- қағаз – paper
  • Схема- сызба – scheme( circuit)
  • Рисунок- сурет – picture
  • Дверь – есік – door
  • Луна – ай – moon
  • Корова – сиыр – cow
  • олень – бұғы -deer
  • Заяц- қоян – rabbit
  • Лошадь- ат – horse
  • Кошка – мысық – cat
  • Корзина – себет – basket
  • Доска – тақта – blackboard
  • Мел – бор -chalk
  • Зеркало – айна – mirror
  • The capital of the America _________?
    1) London
    2) Russia
    3) Washington
  • New York is in______?
    1) England
    2) Scotland
    3) America
  • Kazakh national dishes _____
    1) pelmeni
    2) blini with jam
    3) beshbarmak
  • The capital of the Russia_______?
    1) Astana
    2) Moscow
    3) America
  • The capital of the China _________?
    1) London
    2) Peking
    3) USA

2 тур «Count the hearts»  «Сосчитай сердечки» Задания командам. Кто быстрее справиться с заданиями:

  1. How many hearts are there in this picture? 10 б. кто быстрее посчитает тот получит 10 баллов за тур.

3 тур «Words Search»  найдите слова по цепочке в этом алфавите расброснных букв данные слова надо подчеркнуть.

 

4 тур  «Card know large»     «Карточки познания»

Name Nationality Country
……………
Wayne

Arman
Tom
Nelly
Olga
Stuart

Sveta

English
……………….

…………………………
…………………………
…………………………
America

………………………..
………………………..

Scotland
Ireland
Russia
…………………………

 

5 тур «Composition of words»  «Составь слова» быстрее пишите слова который начинается с этой буквы чем больше составите слова, тем больше получаете баллы за тур.

1 команда буква «S»

FX: See, season, sad, six, seven, Scotland, super, sid down,  seventeen, should, sink, suppose, sentence, sweet.

2 команда буква «T»

FX: tea, team, teacher,  ten, to, tomorrow, today, Tuesday, twisty,  the, than, that.

6 тур     «Seasons»   «Времена года»  я вам загадаю загадки по временами года. autumn-осень, winter –зима, spring- весна, summer –лето.

Teacher: You are right, my friends. Here are gold coins. Please, take the coins. If you work well and have no problems with the tasks, take three coins, if you have some difficulties take two coins, and if you don’t work hard and have many mistakes, take only one coin. Thanks a lot for your work. Our trip has come to the end. Good bye!